Zmiany w przepisach o transporcie kolejowym

Opublikowano: 27.04.2021
BezpieczeństwoInfrastruktura kolejowaTransport i komunikacja
Ustawa wprowadza zmiany w przepisach dotyczących transportu kolejowego, dostosowując polskie prawo do dyrektyw unijnych w zakresie bezpieczeństwa i interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej.

Kogo dotyczy?

Przewoźnicy kolejowiZarządcy infrastruktury kolejowejPodmioty odpowiedzialne za utrzymanie pojazdów kolejowychProducenci i importerzy pojazdów kolejowychDysponenci pojazdów kolejowychPrezes Urzędu Transportu Kolejowego

Najważniejsze zmiany

  • Wprowadzenie jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa dla przewoźników kolejowych zamiast dotychczasowego certyfikatu bezpieczeństwa
  • Zmiana zasad wydawania zezwoleń na wprowadzenie pojazdów kolejowych do obrotu
  • Zastąpienie krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) europejskim rejestrem pojazdów kolejowych (EVR)
  • Nowe obowiązki dla podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów kolejowych (ECM)
  • Wprowadzenie punktu kompleksowej obsługi dla wniosków dotyczących certyfikatów bezpieczeństwa i zezwoleń

Praktyczne skutki dla obywateli

Średni wpływ - Ustawa usprawni procedury związane z dopuszczaniem pojazdów kolejowych do obrotu i eksploatacji. Przewoźnicy kolejowi będą musieli dostosować swoje systemy zarządzania bezpieczeństwem do nowych wymagań. Podmioty odpowiedzialne za utrzymanie pojazdów kolejowych będą podlegać certyfikacji według nowych zasad. Wprowadzenie europejskiego rejestru pojazdów kolejowych ułatwi zarządzanie taborem w skali międzynarodowej.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie ustawy
12.05.2021
Dostosowanie systemów zarządzania bezpieczeństwem przez przewoźników
12.05.2022
Pełne wdrożenie europejskiego rejestru pojazdów kolejowych
31.12.2022

Kontekst

Ustawa stanowi implementację dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej oraz 2016/798 w sprawie bezpieczeństwa kolei. Zmiany mają na celu harmonizację przepisów dotyczących transportu kolejowego w całej Unii Europejskiej, co ma przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa i efektywności transportu kolejowego.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.