Zakaz stosowania zwykłego mocznika w rolnictwie
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Zakaz stosowania mocznika granulowanego bez inhibitora ureazy lub powłoki biodegradowalnej
- Przeniesienie nadzoru nad nawozami do Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa
- Dostosowanie przepisów do rozporządzenia UE 2019/1009 o produktach nawozowych
- Określenie organów odpowiedzialnych za notyfikację i monitorowanie jednostek oceniających zgodność
- Wprowadzenie procedury odwoławczej od rozstrzygnięć jednostek notyfikowanych
Praktyczne skutki dla obywateli
Średni wpływ - Rolnicy będą musieli stosować wyłącznie mocznik granulowany z inhibitorem ureazy lub powłoką biodegradowalną, co może zwiększyć koszty nawożenia, ale zmniejszy emisję amoniaku do atmosfery. Zmiana instytucji nadzorującej nawozy może wpłynąć na procedury kontroli i certyfikacji. Producenci nawozów będą musieli dostosować się do nowych wymogów unijnych dotyczących produktów nawozowych.
Terminy i wdrożenie
23.06.2020
01.07.2020
01.08.2021
Kontekst
Ustawa dostosowuje polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących produktów nawozowych. Zakaz stosowania zwykłego mocznika granulowanego ma na celu ograniczenie emisji amoniaku do atmosfery, co jest zgodne z dyrektywą NEC (National Emission Ceilings) dotyczącą redukcji emisji zanieczyszczeń. Inhibitory ureazy lub powłoki biodegradowalne spowalniają uwalnianie azotu, zwiększając efektywność nawożenia i zmniejszając negatywny wpływ na środowisko.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.