Uproszczenia dla przedsiębiorców i administracji
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Nowe zasady doręczania pism w postępowaniu administracyjnym, w tym możliwość doręczania załączników na trwałym nośniku
- Rozszerzenie definicji rzemieślnika i uproszczenie wymogów formalnych dla umów leasingu
- Ograniczenie częstotliwości kontroli przedsiębiorców w zależności od kategorii ryzyka
- Wprowadzenie programu regulacyjnego określającego priorytety w kształtowaniu otoczenia prawnego dla biznesu
- Usprawnienie mediacji w postępowaniu administracyjnym i wprowadzenie możliwości umorzenia długotrwale zawieszonych postępowań
Praktyczne skutki dla obywateli
Wysoki wpływ - Przedsiębiorcy odczują mniej kontroli i prostsze procedury administracyjne. Umowy leasingu będą mogły być zawierane w formie dokumentowej zamiast pisemnej. Organy administracji będą zobowiązane do informowania o kategoriach ryzyka przy kontrolach. Osoby prowadzące drobną działalność nierejestrową zyskają uproszczenia w zakresie identyfikacji podatkowej. Postępowania administracyjne staną się bardziej efektywne dzięki nowym rozwiązaniom w zakresie mediacji i doręczeń.
Terminy i wdrożenie
Lipiec 2025
01.01.2026
Marzec 2026
31.12.2025
Kontekst
Ustawa stanowi element szerszej polityki deregulacyjnej, mającej na celu poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Zmiany odpowiadają na postulaty przedsiębiorców dotyczące nadmiernych obciążeń administracyjnych i biurokratycznych. Wprowadzone rozwiązania mają zwiększyć konkurencyjność polskiej gospodarki i ułatwić funkcjonowanie zwłaszcza mikro, małym i średnim przedsiębiorcom.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.