Rozszerzenie Funduszu Rozwoju Dróg do 2030 roku

Opublikowano: 23.08.2022
Finanse publiczneInfrastruktura drogowaSamorząd terytorialnyTransport i komunikacja
Ustawa przedłuża funkcjonowanie Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg do 2030 roku, rozszerza zakres finansowanych zadań drogowych oraz zmienia zasady zarządzania Funduszem, przekształcając go z państwowego funduszu celowego w fundusz prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Kogo dotyczy?

Jednostki samorządu terytorialnegoZarządcy drógBank Gospodarstwa KrajowegoSpółki Skarbu PaństwaUżytkownicy dróg

Najważniejsze zmiany

  • Przedłużenie funkcjonowania Funduszu do 2030 roku (wcześniej do 2028 r.)
  • Dodanie nowych kategorii zadań finansowanych z Funduszu (dojazdy do terminali intermodalnych, dojazdy do stref ekonomicznych, zadania na drogach wojewódzkich)
  • Przekształcenie Funduszu z państwowego funduszu celowego w fundusz prowadzony przez BGK
  • Zwolnienie spółek mediów publicznych z obowiązku wpłat do Funduszu
  • Ujednolicenie terminologii dotyczącej infrastruktury drogowej (np. drogi dla pieszych zamiast chodników)

Praktyczne skutki dla obywateli

Wysoki wpływ - Samorządy zyskają dodatkowe możliwości finansowania budowy i modernizacji dróg lokalnych, w tym dojazdów do terminali intermodalnych i stref ekonomicznych. Zwiększenie limitu poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa z 300 do 500 mln zł umożliwi realizację większej liczby inwestycji drogowych. Zmiana terminologii dotyczącej infrastruktury drogowej (np. zastąpienie pojęcia 'chodnik' terminem 'droga dla pieszych') wpłynie na sposób projektowania i oznakowania dróg.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie większości przepisów ustawy
07.09.2022
Wejście w życie zmian terminologicznych dotyczących infrastruktury drogowej
21.09.2022
Likwidacja państwowego funduszu celowego i utworzenie funduszu w BGK
01.01.2023
Dostosowanie uchwał JST do nowej terminologii
20.09.2026

Kontekst

Ustawa jest odpowiedzią na potrzebę dalszego rozwoju i modernizacji infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na poziomie lokalnym. Rozszerzenie zakresu finansowanych zadań ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wsparcie rozwoju gospodarczego poprzez lepsze skomunikowanie terenów inwestycyjnych i terminali intermodalnych. Zmiana formy prawnej Funduszu ma usprawnić zarządzanie środkami i zwiększyć efektywność ich wykorzystania.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.