Rozszerzenie Funduszu Rozwoju Dróg do 2030 roku
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Przedłużenie funkcjonowania Funduszu do 2030 roku (wcześniej do 2028 r.)
- Dodanie nowych kategorii zadań finansowanych z Funduszu (dojazdy do terminali intermodalnych, dojazdy do stref ekonomicznych, zadania na drogach wojewódzkich)
- Przekształcenie Funduszu z państwowego funduszu celowego w fundusz prowadzony przez BGK
- Zwolnienie spółek mediów publicznych z obowiązku wpłat do Funduszu
- Ujednolicenie terminologii dotyczącej infrastruktury drogowej (np. drogi dla pieszych zamiast chodników)
Praktyczne skutki dla obywateli
Wysoki wpływ - Samorządy zyskają dodatkowe możliwości finansowania budowy i modernizacji dróg lokalnych, w tym dojazdów do terminali intermodalnych i stref ekonomicznych. Zwiększenie limitu poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa z 300 do 500 mln zł umożliwi realizację większej liczby inwestycji drogowych. Zmiana terminologii dotyczącej infrastruktury drogowej (np. zastąpienie pojęcia 'chodnik' terminem 'droga dla pieszych') wpłynie na sposób projektowania i oznakowania dróg.
Terminy i wdrożenie
07.09.2022
21.09.2022
01.01.2023
20.09.2026
Kontekst
Ustawa jest odpowiedzią na potrzebę dalszego rozwoju i modernizacji infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na poziomie lokalnym. Rozszerzenie zakresu finansowanych zadań ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wsparcie rozwoju gospodarczego poprzez lepsze skomunikowanie terenów inwestycyjnych i terminali intermodalnych. Zmiana formy prawnej Funduszu ma usprawnić zarządzanie środkami i zwiększyć efektywność ich wykorzystania.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.