Przystąpienie Polski do Prokuratury Europejskiej

Opublikowano: 12.03.2025
Administracja publicznaSądownictwo i wymiar sprawiedliwościWspółpraca międzynarodowa
Ustawa wprowadza zmiany w polskim prawie umożliwiające przystąpienie Polski do wzmocnionej współpracy w ramach Prokuratury Europejskiej, która zajmuje się ściganiem przestępstw przeciwko interesom finansowym UE.

Kogo dotyczy?

ProkuratorzyOrgany ściganiaSądyUrzędnicy prokuraturyPodmioty podejrzane o przestępstwa przeciwko interesom finansowym UE

Najważniejsze zmiany

  • Wprowadzenie instytucji prokuratora europejskiego i delegowanego prokuratora europejskiego
  • Utworzenie biur delegowanych prokuratorów europejskich w Polsce
  • Określenie zasad współpracy między polskimi organami a Prokuraturą Europejską
  • Uregulowanie statusu prawnego, wynagrodzenia i warunków pracy prokuratorów europejskich
  • Wprowadzenie procedur przekazywania spraw między prokuraturą krajową a Prokuraturą Europejską

Praktyczne skutki dla obywateli

Średni wpływ - Polska dołącza do europejskiego systemu ścigania przestępstw przeciwko budżetowi UE, co zwiększy skuteczność walki z nadużyciami finansowymi, korupcją i wyłudzeniami środków unijnych. Podejrzani o takie przestępstwa mogą być ścigani przez prokuratorów europejskich działających w Polsce, ale według jednolitych procedur UE. Sprawy dotyczące przestępstw finansowych na szkodę UE będą mogły być prowadzone przez wyspecjalizowanych prokuratorów z szerszymi uprawnieniami transgranicznymi.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie ustawy
26.03.2025
Utworzenie biur delegowanych prokuratorów europejskich
2025
Powołanie polskich prokuratorów europejskich
2025

Kontekst

Prokuratura Europejska (EPPO) została powołana w 2017 roku jako organ UE odpowiedzialny za ściganie przestępstw przeciwko interesom finansowym Unii. Dotychczas Polska nie uczestniczyła we wzmocnionej współpracy w tym zakresie. Przystąpienie do EPPO jest elementem szerszej strategii wzmacniania współpracy Polski z instytucjami UE oraz zwiększenia skuteczności w zwalczaniu przestępstw finansowych, szczególnie tych związanych z wykorzystaniem funduszy unijnych.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.