Obywatelstwo polskie dla asesorów sądowych

Opublikowano: 05.01.2021
Administracja publicznaSądownictwo i wymiar sprawiedliwości
Ustawa wprowadza wymóg posiadania wyłącznie polskiego obywatelstwa dla aplikantów sądowych i prokuratorskich ubiegających się o stanowiska asesorskie oraz reguluje sytuację osób z podwójnym obywatelstwem.

Kogo dotyczy?

Aplikanci Krajowej Szkoły Sądownictwa i ProkuraturyAsesorzy sądowi i prokuratorzyKrajowa Rada SądownictwaProkurator Generalny

Najważniejsze zmiany

  • Wprowadzenie wymogu posiadania wyłącznie polskiego obywatelstwa dla asesorów sądowych i prokuratorskich
  • Obowiązek składania oświadczeń o posiadanym obywatelstwie pod rygorem odpowiedzialności karnej
  • Możliwość ubiegania się o zgodę na zajmowanie stanowiska asesora pomimo posiadania obywatelstwa innego państwa
  • Zmiana zasad udzielania dni wolnych od zajęć i praktyk dla aplikantów
  • Zmiana limitu wieku dla kandydatów na aplikację uzupełniającą (do 40 lat)

Praktyczne skutki dla obywateli

Średni wpływ - Osoby z podwójnym obywatelstwem nie będą mogły zostać asesorami sądowymi lub prokuratorskimi bez zrzeczenia się obywatelstwa innego państwa. Aplikanci, którzy rozpoczęli aplikację przed wejściem w życie ustawy, mogą ubiegać się o specjalną zgodę na zajmowanie stanowiska asesora pomimo posiadania obywatelstwa innego państwa. Zmieniono również zasady przyznawania dni wolnych od zajęć i praktyk dla aplikantów.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie ustawy
19.01.2021
Składanie wniosków o zgodę na zajmowanie stanowiska asesora pomimo posiadania obywatelstwa innego państwa
od 19.01.2021
Nowe zasady przyznawania dni wolnych dla aplikantów
od 19.01.2021

Kontekst

Ustawa jest częścią szerszych zmian w wymiarze sprawiedliwości, mających na celu zwiększenie kontroli nad procesem kształcenia i mianowania przyszłych sędziów i prokuratorów. Wprowadzenie wymogu posiadania wyłącznie polskiego obywatelstwa ma zapewnić niezależność i lojalność asesorów wobec polskiego państwa.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.