Obowiązkowe zatrudnienie psychologów w szkołach

Opublikowano: 26.05.2022
Edukacja i szkolnictwoPomoc psychologicznaPrawo pracy
Ustawa wprowadza obowiązek zatrudnienia pedagogów, psychologów i innych specjalistów w szkołach i przedszkolach, określając minimalną liczbę etatów zależną od liczby uczniów.

Kogo dotyczy?

Szkoły podstawowe i ponadpodstawowePrzedszkolaNauczyciele specjaliści (pedagodzy, psycholodzy, logopedzi)Uczniowie i dzieci przedszkolneOrgany prowadzące placówki oświatowe

Najważniejsze zmiany

  • Wprowadzenie obowiązku zatrudnienia pedagogów, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w szkołach i przedszkolach
  • Określenie minimalnej liczby etatów specjalistów w zależności od liczby uczniów (od 0,25 do 2 etatów)
  • Zapewnienie, że co najmniej 25% etatów muszą stanowić pedagodzy specjalni i psycholodzy
  • Zmiany w egzaminie ósmoklasisty - ograniczenie do języka polskiego, matematyki i języka obcego
  • Wprowadzenie regulacji dotyczących zdalnego nauczania w sytuacjach nadzwyczajnych

Praktyczne skutki dla obywateli

Wysoki wpływ - Uczniowie będą mieli lepszy dostęp do pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Zwiększy się wykrywalność problemów rozwojowych i emocjonalnych u dzieci. Szkoły będą lepiej przygotowane do wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organy prowadzące szkoły muszą zapewnić środki na dodatkowe etaty specjalistów. Nauczyciele otrzymają większe wsparcie w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie większości przepisów
27.05.2022
Obowiązek zatrudnienia specjalistów w niepełnym wymiarze
01.09.2022
Pełne wdrożenie wymagań dotyczących zatrudnienia specjalistów
01.09.2024

Kontekst

Ustawa jest odpowiedzią na rosnące problemy psychiczne dzieci i młodzieży, szczególnie nasilone w okresie pandemii COVID-19. Wprowadza systemowe rozwiązanie zapewniające dostęp do pomocy psychologiczno-pedagogicznej bezpośrednio w szkołach, co ma poprawić dobrostan psychiczny uczniów i wesprzeć ich rozwój. Jednocześnie ustawa reguluje kwestie związane z nauczaniem zdalnym w sytuacjach nadzwyczajnych, co jest pokłosiem doświadczeń z okresu pandemii.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.