Obowiązkowe zatrudnienie psychologów w szkołach
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Wprowadzenie obowiązku zatrudnienia pedagogów, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w szkołach i przedszkolach
- Określenie minimalnej liczby etatów specjalistów w zależności od liczby uczniów (od 0,25 do 2 etatów)
- Zapewnienie, że co najmniej 25% etatów muszą stanowić pedagodzy specjalni i psycholodzy
- Zmiany w egzaminie ósmoklasisty - ograniczenie do języka polskiego, matematyki i języka obcego
- Wprowadzenie regulacji dotyczących zdalnego nauczania w sytuacjach nadzwyczajnych
Praktyczne skutki dla obywateli
Wysoki wpływ - Uczniowie będą mieli lepszy dostęp do pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Zwiększy się wykrywalność problemów rozwojowych i emocjonalnych u dzieci. Szkoły będą lepiej przygotowane do wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organy prowadzące szkoły muszą zapewnić środki na dodatkowe etaty specjalistów. Nauczyciele otrzymają większe wsparcie w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach.
Terminy i wdrożenie
27.05.2022
01.09.2022
01.09.2024
Kontekst
Ustawa jest odpowiedzią na rosnące problemy psychiczne dzieci i młodzieży, szczególnie nasilone w okresie pandemii COVID-19. Wprowadza systemowe rozwiązanie zapewniające dostęp do pomocy psychologiczno-pedagogicznej bezpośrednio w szkołach, co ma poprawić dobrostan psychiczny uczniów i wesprzeć ich rozwój. Jednocześnie ustawa reguluje kwestie związane z nauczaniem zdalnym w sytuacjach nadzwyczajnych, co jest pokłosiem doświadczeń z okresu pandemii.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.