Nowy system kontroli wadliwych pojazdów ciężarowych
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Utworzenie punktu kontaktowego w GITD do wymiany informacji o wadliwych pojazdach ciężarowych
- Wprowadzenie systemu zgłaszania pojazdów z usterkami do kraju ich rejestracji
- Określenie procedur przekazywania informacji o kontrolach przez różne służby
- Wdrożenie europejskiego systemu wymiany komunikatów (RSI)
- Rozszerzenie zakresu danych gromadzonych w ewidencji naruszeń
Praktyczne skutki dla obywateli
Średni wpływ - Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach dzięki skuteczniejszemu eliminowaniu niesprawnych pojazdów ciężarowych. Przewoźnicy, których pojazdy mają poważne usterki, mogą spodziewać się zgłoszenia tego faktu do kraju rejestracji pojazdu i konieczności przeprowadzenia dodatkowych badań technicznych. System umożliwi lepszą koordynację kontroli pojazdów między krajami UE i EFTA.
Terminy i wdrożenie
27.04.2021
13.01.2022
Kontekst
Ustawa dostosowuje polskie prawo do rozporządzenia wykonawczego Komisji UE 2017/2205 dotyczącego procedur zgłaszania pojazdów użytkowych wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki. Jest to element szerszej strategii UE na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i ograniczenia liczby wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.