Nowy system egzaminowania maszynistów kolejowych
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Przeniesienie kompetencji egzaminacyjnych z ośrodków szkolenia na Prezesa UTK
- Utworzenie krajowego rejestru maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe
- Wprowadzenie rejestru egzaminatorów prowadzonego przez Prezesa UTK
- Rozdzielenie funkcji szkoleniowych od egzaminacyjnych
- Nowy system egzaminowania na licencję i świadectwo maszynisty
Praktyczne skutki dla obywateli
Średni wpływ - Kandydaci na maszynistów będą zdawać egzaminy przed Prezesem UTK, a nie w ośrodkach szkolenia, co ma zapewnić wyższy poziom bezstronności i standaryzacji. Dane o maszynistach i ich uprawnieniach będą gromadzone w jednym centralnym rejestrze, co ułatwi weryfikację kwalifikacji. Egzaminatorzy będą musieli spełniać jednolite wymagania i uczestniczyć w szkoleniach doskonalących co najmniej raz na 3 lata.
Terminy i wdrożenie
26.08.2021
01.01.2023
01.01.2023
03.01.2023
Kontekst
Ustawa wdraża dyrektywę 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom. Zmiany mają na celu poprawę bezpieczeństwa w transporcie kolejowym poprzez standaryzację procesu egzaminowania maszynistów i lepsze monitorowanie ich kompetencji. Dotychczasowy system, w którym ośrodki szkolenia prowadziły również egzaminy, mógł budzić wątpliwości co do bezstronności oceny.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.