Nowe zasady ubezpieczeń komunikacyjnych OC

Opublikowano: 22.10.2024
Ochrona konsumentówTransport i komunikacjaUbezpieczenia
Ustawa dostosowuje polskie przepisy do dyrektywy UE, wprowadzając nowe definicje ruchu pojazdu, wyższe sumy gwarancyjne oraz mechanizmy ochrony poszkodowanych w przypadku upadłości zakładu ubezpieczeń.

Kogo dotyczy?

Posiadacze pojazdów mechanicznychZakłady ubezpieczeńOsoby poszkodowane w wypadkach komunikacyjnychUbezpieczeniowy Fundusz GwarancyjnyPolskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Najważniejsze zmiany

  • Rozszerzenie definicji ruchu pojazdu na każde użycie pojazdu zgodne z jego funkcją transportową, niezależnie od miejsca i stanu ruchu
  • Podwyższenie minimalnych sum gwarancyjnych do 29,8 mln zł dla szkód osobowych i 6 mln zł dla szkód w mieniu
  • Wprowadzenie mechanizmu ochrony poszkodowanych w przypadku upadłości lub likwidacji zakładu ubezpieczeń
  • Zakaz dyskryminacji ze względu na narodowość przy ustalaniu składek ubezpieczeniowych
  • Utworzenie specjalnego funduszu do spraw niewypłacalności zakładów ubezpieczeń

Praktyczne skutki dla obywateli

Średni wpływ - Poszkodowani w wypadkach komunikacyjnych otrzymają wyższe odszkodowania dzięki zwiększonym sumom gwarancyjnym. Osoby, które ucierpiały w wypadku spowodowanym przez pojazd ubezpieczony w zakładzie, który zbankrutował, będą mogły uzyskać odszkodowanie z nowego funduszu niewypłacalności. Kierowcy mogą odczuć niewielki wzrost składek ubezpieczeniowych związany z koniecznością finansowania nowego funduszu. Zakłady ubezpieczeń będą musiały publikować na swoich stronach zasady ustalania składek.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie większości przepisów
Listopad 2024
Wejście w życie przepisów o zakazie dyskryminacji i zaświadczeniach o przebiegu ubezpieczenia
24.07.2025

Kontekst

Ustawa wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r., która zmienia wcześniejszą dyrektywę 2009/103/WE dotyczącą ubezpieczeń OC pojazdów mechanicznych. Zmiany mają na celu zwiększenie ochrony poszkodowanych w wypadkach drogowych oraz ujednolicenie przepisów ubezpieczeniowych w całej Unii Europejskiej, szczególnie w kontekście transgranicznym.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.