Nowe zasady spisów powszechnych i dostęp do danych telekomunikacyjnych

Opublikowano: 28.08.2020
Administracja publicznaMedia i telekomunikacjaStatystyka publiczna
Ustawa wprowadza zmiany w organizacji spisów powszechnych, umożliwiając GUS dostęp do danych telekomunikacyjnych oraz wprowadzając nowe metody zbierania danych, w tym samospis internetowy jako obowiązkową formę udziału w spisie.

Kogo dotyczy?

Obywatele PolskiUżytkownicy gospodarstw rolnychDostawcy usług telekomunikacyjnychPracownicy statystyki publicznejRachmistrze spisowi

Najważniejsze zmiany

  • Wprowadzenie obowiązkowego samospisu internetowego jako podstawowej metody zbierania danych
  • Umożliwienie GUS dostępu do danych telekomunikacyjnych, w tym adresów abonentów
  • Zmiana organizacji pracy rachmistrzów spisowych (nowe zasady wynagradzania i prowadzenia wywiadów)
  • Wprowadzenie możliwości przeprowadzania wywiadów telefonicznych
  • Zapewnienie stanowisk komputerowych w urzędach gmin dla osób nieposiadających dostępu do internetu

Praktyczne skutki dla obywateli

Niski wpływ - Obywatele będą zobowiązani do samodzielnego wypełnienia formularza spisowego przez internet. Osoby, które nie mogą tego zrobić, będą mogły skorzystać ze stanowisk komputerowych w urzędach gmin lub zgłosić ten fakt służbom statystycznym. Rachmistrze spisowi będą mogli zbierać dane również telefonicznie, co ułatwi udział w spisie osobom o ograniczonej mobilności. Dostawcy usług telekomunikacyjnych będą musieli przekazać GUS dane adresowe abonentów.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie ustawy
29.08.2020
Powszechny spis rolny
01.09.2020-30.11.2020
Narodowy spis powszechny ludności i mieszkań
01.04.2021-30.06.2021

Kontekst

Zmiany wprowadzono w związku z potrzebą dostosowania metod zbierania danych do warunków pandemii COVID-19, która utrudnia tradycyjne metody przeprowadzania spisów. Ustawa ma na celu zwiększenie efektywności zbierania danych oraz zapewnienie bezpieczeństwa zarówno rachmistrzom, jak i respondentom poprzez ograniczenie kontaktów bezpośrednich.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.