Nowe zasady przetwarzania danych pasażerów lotniczych

Opublikowano: 26.08.2025
Bezpieczeństwo publiczneObronność i bezpieczeństwoOchrona danych osobowychTransport i komunikacja
Ustawa wprowadza zmiany w przetwarzaniu danych pasażerów lotniczych (PNR), rozszerzając możliwość analizy danych z lotów wewnątrzunijnych w przypadku zagrożeń terrorystycznych oraz modyfikując zasady przechowywania i weryfikacji tych danych.

Kogo dotyczy?

Przewoźnicy lotniczyPasażerowie lotówSłużby bezpieczeństwaStraż GranicznaOrgany ścigania

Najważniejsze zmiany

  • Rozszerzenie możliwości przetwarzania danych pasażerów z lotów wewnątrzunijnych w przypadku zagrożeń terrorystycznych
  • Skrócenie okresu przechowywania danych PNR z lotów wewnątrzunijnych do 3 lat (z 5 lat dla lotów pozaunijnych)
  • Wprowadzenie rocznego planu weryfikacji danych PNR przez Jednostkę Informacji o Pasażerach (JIP)
  • Złagodzenie kar dla przewoźników lotniczych za naruszenia obowiązków przekazywania danych
  • Doprecyzowanie procedur przekazywania danych PNR przez przewoźników lotniczych

Praktyczne skutki dla obywateli

Średni wpływ - Pasażerowie lotów wewnątrz UE mogą podlegać szerszej kontroli w przypadku zagrożeń terrorystycznych. Dane pasażerów z lotów wewnątrzunijnych będą przechowywane krócej (3 lata zamiast 5 lat). Przewoźnicy lotniczy będą mieli łagodniejsze kary za naruszenia, szczególnie jeśli szybko naprawią błędy. Służby bezpieczeństwa zyskają lepszy dostęp do danych pasażerów w przypadku zagrożeń, co może zwiększyć skuteczność wykrywania przestępstw.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie ustawy
09.09.2025
Usunięcie danych PNR z lotów wewnątrzunijnych starszych niż 3 lata
09.12.2025
Wdrożenie pierwszego rocznego planu weryfikacji
01.01.2026

Kontekst

Zmiana ustawy wynika z potrzeby dostosowania przepisów do aktualnych zagrożeń bezpieczeństwa, w tym terrorystycznych, przy jednoczesnym zachowaniu równowagi między bezpieczeństwem a ochroną danych osobowych. Ustawa wprowadza bardziej elastyczne podejście do przetwarzania danych pasażerów lotów wewnątrzunijnych, które wcześniej podlegały mniejszej kontroli, oraz łagodzi kary dla przewoźników lotniczych, aby zachęcić ich do lepszej współpracy z organami bezpieczeństwa.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.