Nowe zasady finansowania transportu zbiorowego

Opublikowano: 28.08.2023
Finanse publiczneSamorząd terytorialnyTransport i komunikacja
Ustawa wprowadza zmiany w systemie finansowania publicznego transportu zbiorowego, przedłuża okres przejściowy w organizacji przewozów do końca 2025 r. oraz umożliwia tworzenie zintegrowanych systemów taryfowo-biletowych.

Kogo dotyczy?

Organizatorzy transportu publicznegoPrzewoźnicy autobusowi i kolejowiPasażerowie transportu publicznegoJednostki samorządu terytorialnegoZarządcy infrastruktury kolejowej

Najważniejsze zmiany

  • Przedłużenie okresu przejściowego w organizacji przewozów do 31 grudnia 2025 r.
  • Wprowadzenie możliwości tworzenia zintegrowanych systemów taryfowo-biletowych
  • Nowe zasady finansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej
  • Zmiany w systemie dopłat do przewozów autobusowych z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych
  • Możliwość zawierania umów o dopłatę na okres do 10 lat

Praktyczne skutki dla obywateli

Wysoki wpływ - Pasażerowie zyskają większą stabilność usług transportu publicznego dzięki przedłużeniu okresu przejściowego. Wprowadzenie zintegrowanych systemów taryfowo-biletowych ułatwi korzystanie z różnych środków transportu na jednym bilecie. Samorządy będą mogły zawierać dłuższe umowy z przewoźnikami (do 10 lat), co powinno zwiększyć stabilność połączeń. Zmiany w systemie dopłat mają zapewnić lepsze finansowanie transportu publicznego, szczególnie na obszarach o niskiej rentowności przewozów.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie większości przepisów
28.09.2023
Wejście w życie przepisów dotyczących badań technicznych pojazdów
01.06.2024
Wejście w życie przepisów o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych
01.01.2025
Wejście w życie przepisów o finansowaniu transportu zbiorowego
01.01.2026

Kontekst

Ustawa jest odpowiedzią na problemy z finansowaniem i organizacją transportu publicznego, szczególnie na obszarach wiejskich i w małych miejscowościach. Przedłużenie okresu przejściowego ma dać czas na lepsze przygotowanie do nowego systemu organizacji przewozów. Zmiany w finansowaniu mają zapewnić stabilność usług transportowych i przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.