Nowe zasady finansowania transportu zbiorowego
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Przedłużenie okresu przejściowego w organizacji przewozów do 31 grudnia 2025 r.
- Wprowadzenie możliwości tworzenia zintegrowanych systemów taryfowo-biletowych
- Nowe zasady finansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej
- Zmiany w systemie dopłat do przewozów autobusowych z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych
- Możliwość zawierania umów o dopłatę na okres do 10 lat
Praktyczne skutki dla obywateli
Wysoki wpływ - Pasażerowie zyskają większą stabilność usług transportu publicznego dzięki przedłużeniu okresu przejściowego. Wprowadzenie zintegrowanych systemów taryfowo-biletowych ułatwi korzystanie z różnych środków transportu na jednym bilecie. Samorządy będą mogły zawierać dłuższe umowy z przewoźnikami (do 10 lat), co powinno zwiększyć stabilność połączeń. Zmiany w systemie dopłat mają zapewnić lepsze finansowanie transportu publicznego, szczególnie na obszarach o niskiej rentowności przewozów.
Terminy i wdrożenie
28.09.2023
01.06.2024
01.01.2025
01.01.2026
Kontekst
Ustawa jest odpowiedzią na problemy z finansowaniem i organizacją transportu publicznego, szczególnie na obszarach wiejskich i w małych miejscowościach. Przedłużenie okresu przejściowego ma dać czas na lepsze przygotowanie do nowego systemu organizacji przewozów. Zmiany w finansowaniu mają zapewnić stabilność usług transportowych i przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.