Nowe zasady finansowania dróg samorządowych
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Zmiana nazwy funduszu na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
- Wprowadzenie finansowania budowy obwodnic w ciągach dróg wojewódzkich
- Dodanie możliwości finansowania dróg w miastach będących siedzibą wojewody lub sejmiku
- Dofinansowanie zadań poprawiających bezpieczeństwo pieszych na przejściach
- Zwiększenie limitu dofinansowania z 50% do 75% kosztów zadania
Praktyczne skutki dla obywateli
Wysoki wpływ - Mieszkańcy miejscowości położonych przy drogach wojewódzkich zyskają obwodnice, co zmniejszy natężenie ruchu i poprawi bezpieczeństwo. Piesi będą bezpieczniejsi dzięki specjalnym programom poprawy infrastruktury przejść dla pieszych. Samorządy otrzymają większe dofinansowanie (do 80% kosztów) na budowę i modernizację dróg. Miasta wojewódzkie uzyskają dodatkowe środki na rozwój infrastruktury drogowej.
Terminy i wdrożenie
30.12.2020
2021
2021
2021-2028
Kontekst
Ustawa jest częścią szerszej strategii poprawy infrastruktury drogowej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu drogowego i odciążenia miejscowości od ruchu tranzytowego. Zmiany mają na celu bardziej efektywne wykorzystanie środków publicznych i lepsze dostosowanie inwestycji drogowych do potrzeb lokalnych społeczności.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.