Nowe zasady elektronicznego poboru opłat drogowych

Opublikowano: 21.04.2023
Infrastruktura drogowaPrawo Unii EuropejskiejTechnologiaTransport i komunikacja
Ustawa wprowadza nowe regulacje dotyczące elektronicznego poboru opłat drogowych, w tym europejskiej usługi opłaty elektronicznej (EETS), oraz ułatwia transgraniczną wymianę informacji o nieuiszczonych opłatach drogowych między państwami UE.

Kogo dotyczy?

Kierowcy pojazdów samochodowychPrzewoźnicy drogowiDostawcy usług elektronicznego poboru opłatPodmioty pobierające opłaty drogoweWłaściciele i posiadacze pojazdów

Najważniejsze zmiany

  • Wprowadzenie nowych definicji i zasad funkcjonowania europejskiej usługi opłaty elektronicznej (EETS)
  • Ustanowienie Krajowego Punktu Kontaktowego do wymiany informacji o nieuiszczonych opłatach drogowych między państwami UE
  • Określenie nowych wymagań technicznych dla urządzeń do elektronicznego poboru opłat
  • Wprowadzenie nowych kar za naruszenie obowiązków związanych z elektronicznym poborem opłat
  • Uregulowanie procedury akredytacyjnej dla dostawców EETS

Praktyczne skutki dla obywateli

Średni wpływ - Kierowcy będą mogli korzystać z jednego urządzenia do płacenia za przejazdy drogami płatnymi w całej UE. Właściciele pojazdów zarejestrowanych w innych krajach UE będą łatwiej identyfikowani w przypadku nieuiszczenia opłat w Polsce. Zwiększy się skuteczność egzekwowania opłat drogowych, szczególnie od pojazdów zarejestrowanych za granicą. Dostawcy usług elektronicznego poboru opłat będą musieli spełnić nowe wymagania techniczne i proceduralne.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie ustawy
06.05.2023
Dostosowanie systemów elektronicznego poboru opłat do nowych wymagań
2023-2024
Pełne wdrożenie transgranicznej wymiany informacji
2024

Kontekst

Ustawa wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/520 z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie interoperacyjności systemów elektronicznego poboru opłat drogowych i ułatwiania transgranicznej wymiany informacji na temat przypadków nieuiszczenia opłat drogowych w Unii. Celem jest ujednolicenie systemów poboru opłat w całej UE oraz zwiększenie skuteczności poboru opłat od pojazdów zarejestrowanych w innych państwach członkowskich.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.