Nowe zasady elektronicznego poboru opłat drogowych
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Wprowadzenie nowych definicji i zasad funkcjonowania europejskiej usługi opłaty elektronicznej (EETS)
- Ustanowienie Krajowego Punktu Kontaktowego do wymiany informacji o nieuiszczonych opłatach drogowych między państwami UE
- Określenie nowych wymagań technicznych dla urządzeń do elektronicznego poboru opłat
- Wprowadzenie nowych kar za naruszenie obowiązków związanych z elektronicznym poborem opłat
- Uregulowanie procedury akredytacyjnej dla dostawców EETS
Praktyczne skutki dla obywateli
Średni wpływ - Kierowcy będą mogli korzystać z jednego urządzenia do płacenia za przejazdy drogami płatnymi w całej UE. Właściciele pojazdów zarejestrowanych w innych krajach UE będą łatwiej identyfikowani w przypadku nieuiszczenia opłat w Polsce. Zwiększy się skuteczność egzekwowania opłat drogowych, szczególnie od pojazdów zarejestrowanych za granicą. Dostawcy usług elektronicznego poboru opłat będą musieli spełnić nowe wymagania techniczne i proceduralne.
Terminy i wdrożenie
06.05.2023
2023-2024
2024
Kontekst
Ustawa wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/520 z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie interoperacyjności systemów elektronicznego poboru opłat drogowych i ułatwiania transgranicznej wymiany informacji na temat przypadków nieuiszczenia opłat drogowych w Unii. Celem jest ujednolicenie systemów poboru opłat w całej UE oraz zwiększenie skuteczności poboru opłat od pojazdów zarejestrowanych w innych państwach członkowskich.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.