Nowe zasady elektromobilności dla urzędów i miast
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Wymóg 22% udziału pojazdów elektrycznych we flotach urzędów centralnych i samorządowych
- Obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 000 mieszkańców z przekroczonym poziomem dwutlenku azotu
- Obowiązek zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych dla komunikacji miejskiej w miastach powyżej 100 000 mieszkańców
- Możliwość wprowadzenia ograniczeń dla pojazdów spalinowych w parkach narodowych
- Przyspieszenie wejścia w życie niektórych przepisów z 2028 na 2026 rok
Praktyczne skutki dla obywateli
Wysoki wpływ - Mieszkańcy dużych miast mogą spodziewać się ograniczeń wjazdu dla pojazdów spalinowych do centrów miast. Floty autobusów miejskich będą stopniowo wymieniane na zeroemisyjne, co poprawi jakość powietrza, ale może wpłynąć na koszty transportu publicznego. Urzędy państwowe i samorządowe będą zobowiązane do zwiększenia udziału pojazdów elektrycznych, co może przełożyć się na większą dostępność infrastruktury ładowania.
Terminy i wdrożenie
30.12.2024
01.01.2025
01.01.2026
Kontekst
Ustawa jest częścią szerszej polityki elektromobilności i dekarbonizacji transportu w Polsce. Zmiany mają na celu przyspieszenie transformacji w kierunku transportu zeroemisyjnego, szczególnie w dużych miastach, gdzie problem zanieczyszczenia powietrza jest najbardziej dotkliwy. Ustawa dostosowuje również polskie prawo do wymogów unijnych w zakresie elektromobilności.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.