Nowe zasady certyfikacji podsystemów kolejowych
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Wprowadzenie instytucji jednostek wyznaczonych do oceny zgodności podsystemów kolejowych
- Określenie procedur wyznaczania, zawieszania i cofania uprawnień jednostkom wyznaczonym
- Wprowadzenie certyfikatu weryfikacji podsystemu wydawanego przez jednostki wyznaczone
- Ustalenie zasad współpracy jednostek notyfikowanych z Agencją Kolejową Unii Europejskiej
- Dostosowanie przepisów do regulacji unijnych w zakresie interoperacyjności systemu kolei
Praktyczne skutki dla obywateli
Średni wpływ - Ustawa usprawni proces certyfikacji podsystemów kolejowych poprzez jasne określenie roli jednostek wyznaczonych. Zwiększy to bezpieczeństwo transportu kolejowego dzięki lepszej weryfikacji zgodności podsystemów z krajowymi specyfikacjami technicznymi. Dla pasażerów oznacza to potencjalnie większe bezpieczeństwo podróży, a dla branży kolejowej - bardziej przejrzyste procedury certyfikacyjne.
Terminy i wdrożenie
14.10.2020
2020-2021
do 13.10.2021
Kontekst
Ustawa wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej. Zmiany mają na celu dostosowanie polskiego prawa do standardów unijnych w zakresie certyfikacji i weryfikacji podsystemów kolejowych, co jest istotne dla zapewnienia spójności europejskiego systemu kolejowego.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.