Nowe zasady bezpieczeństwa na drogach publicznych

Opublikowano: 25.08.2022
Administracja publicznaBezpieczeństwo ruchu drogowegoInfrastruktura drogowaTransport i komunikacja
Ustawa wprowadza kompleksowe zmiany w zarządzaniu bezpieczeństwem dróg publicznych, rozszerzając obowiązek przeprowadzania audytów bezpieczeństwa na więcej kategorii dróg oraz wprowadzając nowe procedury oceny ryzyka i kontroli bezpieczeństwa.

Kogo dotyczy?

Zarządcy dróg publicznychUżytkownicy drógSzczególnie zagrożeni uczestnicy ruchu drogowegoAudytorzy bezpieczeństwa ruchu drogowegoSamorządy terytorialne

Najważniejsze zmiany

  • Rozszerzenie obowiązku zarządzania bezpieczeństwem na więcej kategorii dróg, nie tylko w transeuropejskiej sieci drogowej
  • Wprowadzenie regularnych ocen ryzyka wystąpienia wypadków na drogach będących w użytkowaniu od co najmniej 3 lat
  • Nowa definicja 'szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego' uwzględniająca pieszych, rowerzystów i osoby o ograniczonej sprawności
  • Wprowadzenie ukierunkowanych kontroli bezpieczeństwa dla dróg o najniższym poziomie bezpieczeństwa
  • Zmiana zasad dotyczących obowiązku budowy kanałów technologicznych w pasie drogowym

Praktyczne skutki dla obywateli

Wysoki wpływ - Ustawa powinna przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach publicznych, szczególnie dla niezmotoryzowanych uczestników ruchu. Wprowadzone zmiany wymuszą na zarządcach dróg systematyczne kontrole i oceny bezpieczeństwa, co powinno prowadzić do szybszej identyfikacji i eliminacji zagrożeń. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na drogi o najniższym poziomie bezpieczeństwa, co może skutkować priorytetyzacją inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na tych odcinkach.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie ustawy
08.09.2022
Pierwsze przekazanie sprawozdań z ocen ryzyka przez zarządców dróg
31.07.2024
Pierwsza ocena bezpieczeństwa przez ministra ds. transportu
31.12.2024
Pierwsze sprawozdanie dla Komisji Europejskiej
31.10.2025

Kontekst

Ustawa wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1936 zmieniającą dyrektywę 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Zmiany mają na celu dostosowanie polskich przepisów do standardów europejskich oraz poprawę bezpieczeństwa na drogach, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony niezmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego, którzy są najbardziej narażeni na poważne konsekwencje wypadków.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.