Nowe zasady bezpieczeństwa na drogach publicznych
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Rozszerzenie obowiązku zarządzania bezpieczeństwem na więcej kategorii dróg, nie tylko w transeuropejskiej sieci drogowej
- Wprowadzenie regularnych ocen ryzyka wystąpienia wypadków na drogach będących w użytkowaniu od co najmniej 3 lat
- Nowa definicja 'szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego' uwzględniająca pieszych, rowerzystów i osoby o ograniczonej sprawności
- Wprowadzenie ukierunkowanych kontroli bezpieczeństwa dla dróg o najniższym poziomie bezpieczeństwa
- Zmiana zasad dotyczących obowiązku budowy kanałów technologicznych w pasie drogowym
Praktyczne skutki dla obywateli
Wysoki wpływ - Ustawa powinna przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach publicznych, szczególnie dla niezmotoryzowanych uczestników ruchu. Wprowadzone zmiany wymuszą na zarządcach dróg systematyczne kontrole i oceny bezpieczeństwa, co powinno prowadzić do szybszej identyfikacji i eliminacji zagrożeń. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na drogi o najniższym poziomie bezpieczeństwa, co może skutkować priorytetyzacją inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na tych odcinkach.
Terminy i wdrożenie
08.09.2022
31.07.2024
31.12.2024
31.10.2025
Kontekst
Ustawa wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1936 zmieniającą dyrektywę 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Zmiany mają na celu dostosowanie polskich przepisów do standardów europejskich oraz poprawę bezpieczeństwa na drogach, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony niezmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego, którzy są najbardziej narażeni na poważne konsekwencje wypadków.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.