Nowe wymogi dla stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Opublikowano: 09.12.2021
Budownictwo i mieszkalnictwoEnergetykaOchrona środowiskaTransport i komunikacja
Ustawa wprowadza nowe wymogi dla infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, stacji wodoru oraz promuje ekologiczny transport publiczny. Określa również zasady instalacji punktów ładowania w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych.

Kogo dotyczy?

Właściciele i operatorzy stacji ładowania pojazdów elektrycznychOperatorzy stacji wodoru i gazu ziemnegoWłaściciele budynków mieszkalnych i niemieszkalnychJednostki samorządu terytorialnegoInstytucje publiczneZamawiający publiczniSpółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe

Najważniejsze zmiany

  • Wprowadzenie nowych wymogów technicznych i bezpieczeństwa dla stacji ładowania pojazdów elektrycznych i stacji wodoru
  • Obowiązek instalacji punktów ładowania w nowych budynkach i podczas remontów budynków
  • Nowe zasady tworzenia stref czystego transportu w miastach
  • Określenie minimalnych udziałów pojazdów niskoemisyjnych w zamówieniach publicznych
  • Uproszczenie procedur instalacji punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych

Praktyczne skutki dla obywateli

Wysoki wpływ - Mieszkańcy budynków wielorodzinnych będą mogli łatwiej instalować punkty ładowania na swoich miejscach postojowych. Nowe budynki będą musiały być przygotowane do instalacji punktów ładowania. Gminy zyskają większe możliwości tworzenia stref czystego transportu. Instytucje publiczne będą zobowiązane do zakupu większej liczby pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych. Zwiększy się dostępność infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie większości przepisów ustawy
24.12.2021
Przekazanie pierwszej informacji o liczbie i kategoriach pojazdów objętych zamówieniami
31.01.2022
Osiągnięcie minimalnego udziału pojazdów elektrycznych we flocie instytucji publicznych
01.01.2025

Kontekst

Ustawa wdraża dyrektywy unijne dotyczące promowania ekologicznie czystych pojazdów transportu drogowego oraz efektywności energetycznej budynków. Jest częścią szerszej strategii rozwoju elektromobilności w Polsce, mającej na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń z transportu i zwiększenie udziału pojazdów niskoemisyjnych.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.