Nowe przepisy dla kierowców i przewoźników drogowych
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Nowe wymogi dla przewoźników używających pojazdów o masie 2,5-3,5 tony w transporcie międzynarodowym
- Zmiana zasad wykonywania przewozów kabotażowych i odpoczynku kierowców
- Nowe przepisy dotyczące wynagradzania kierowców w transporcie międzynarodowym
- Rozszerzenie uprawnień kontrolnych Inspekcji Transportu Drogowego
- Zmiany w wymogach dotyczących bazy eksploatacyjnej przewoźników
Praktyczne skutki dla obywateli
Wysoki wpływ - Kierowcy w transporcie międzynarodowym nie będą już w podróży służbowej, co zmieni zasady ich wynagradzania. Przewoźnicy używający lekkich pojazdów (2,5-3,5 t) w transporcie międzynarodowym będą musieli uzyskać licencję. Wprowadzono nowe wymogi dotyczące odpoczynku kierowców, zakazując spania w kabinie podczas regularnego tygodniowego odpoczynku. Firmy transportowe muszą dostosować swoją bazę eksploatacyjną do nowych wymogów do 1 stycznia 2023 r.
Terminy i wdrożenie
28.02.2022
02.02.2022
01.01.2023
20.05.2022
Kontekst
Ustawa wdraża tzw. Pakiet Mobilności - zestaw unijnych przepisów mających na celu poprawę warunków pracy kierowców i zapobieganie nieuczciwej konkurencji w transporcie drogowym. Zmiany są kontrowersyjne dla branży transportowej, szczególnie w zakresie obowiązku powrotu pojazdów do bazy co 8 tygodni oraz nowych zasad wynagradzania kierowców w transporcie międzynarodowym.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.