Nowe normy emisji spalin dla maszyn mobilnych

Opublikowano: 04.08.2020
EnergetykaOchrona środowiskaPrzemysłRolnictwoTransport
Ustawa wprowadza przepisy dotyczące homologacji typu UE i nadzoru rynku dla silników spalinowych montowanych w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach, w celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych.

Kogo dotyczy?

Producenci silników spalinowychImporterzy silnikówDystrybutorzy silnikówProducenci maszyn mobilnych nieporuszających się po drogachUżytkownicy końcowi maszyn mobilnych

Najważniejsze zmiany

  • Wprowadzenie systemu homologacji typu UE dla silników spalinowych w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach
  • Określenie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń
  • Ustanowienie systemu nadzoru rynku z udziałem Inspekcji Ochrony Środowiska i Wyższego Urzędu Górniczego
  • Wprowadzenie administracyjnych kar pieniężnych za naruszenia przepisów (od 1000 do 100 000 zł)
  • Wyznaczenie Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego jako organu udzielającego homologacji

Praktyczne skutki dla obywateli

Średni wpływ - Maszyny mobilne nieporuszające się po drogach (np. koparki, sprzęt budowlany, maszyny rolnicze, generatory) będą musiały spełniać ostrzejsze normy emisji spalin. Producenci i importerzy będą zobowiązani do uzyskania odpowiednich świadectw homologacji przed wprowadzeniem silników na rynek. Użytkownicy końcowi będą mieli dostęp do maszyn emitujących mniej zanieczyszczeń, co przyczyni się do poprawy jakości powietrza.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie ustawy
03.09.2020
Okres przejściowy dla służb technicznych bez certyfikatu akredytacji
03.09.2021
Możliwość wprowadzania na rynek silników przejściowych i zamiennych
zgodnie z art. 58 rozporządzenia 2016/1628

Kontekst

Ustawa stanowi implementację rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach. Jest to element szerszej polityki UE mającej na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń i ochronę środowiska.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.