Nowe limity biokomponentów w paliwach

Opublikowano: 23.11.2022
EnergetykaOchrona środowiskaTransport i komunikacja
Ustawa wprowadza zmiany w zakresie poziomów i limitów biokomponentów w paliwach na rok 2023, modyfikując Narodowy Cel Wskaźnikowy oraz znosząc niektóre przepisy dotyczące kontroli jakości paliw.

Kogo dotyczy?

Producenci paliwImporterzy paliwDystrybutorzy paliwProducenci biokomponentówUżytkownicy pojazdów

Najważniejsze zmiany

  • Obniżenie minimalnego poziomu realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego do 80% w 2023 roku
  • Ustalenie współczynnika redukcyjnego na poziomie 0,82
  • Określenie minimalnego udziału biokomponentów w oleju napędowym na poziomie 5,2%
  • Wprowadzenie limitu 0,9% dla biowęglowodorów ciekłych w paliwach
  • Uchylenie niektórych przepisów dotyczących kontroli jakości paliw

Praktyczne skutki dla obywateli

Średni wpływ - Zmiany mogą wpłynąć na skład i cenę paliw dostępnych na stacjach w 2023 roku. Obniżenie wymagań dotyczących biokomponentów może potencjalnie ustabilizować ceny paliw, ale jednocześnie zmniejszyć ich ekologiczny charakter. Dla kierowców zmiany będą raczej nieodczuwalne w codziennym użytkowaniu pojazdów, ale mogą mieć wpływ na długoterminowe cele redukcji emisji CO2 w transporcie.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie ustawy
01.01.2023

Kontekst

Zmiany wpisują się w szerszy kontekst polityki energetycznej i klimatycznej Polski oraz UE. Modyfikacja wymogów dotyczących biokomponentów może być odpowiedzią na wyzwania rynkowe związane z dostępnością i cenami surowców energetycznych w obliczu kryzysu energetycznego. Jednocześnie ustawa balansuje między celami środowiskowymi a ekonomicznymi aspektami rynku paliwowego.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.