Możliwość najmu zagranicznych pojazdów ciężarowych
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Wprowadzenie możliwości najmu pojazdów zarejestrowanych w innych krajach UE/EFTA przez polskich przewoźników na okres do 3 miesięcy (transport zarobkowy) lub 2 miesięcy (transport niezarobkowy) w roku kalendarzowym
- Określenie warunków korzystania z pojazdów najmowanych przez przewoźników z UE/EFTA na terytorium Polski
- Wprowadzenie obowiązku opracowywania jednolitej krajowej strategii kontroli przewozów kabotażowych co dwa lata
- Wprowadzenie kar za naruszenie przepisów dotyczących najmu pojazdów
- Obniżenie minimalnej kary za naruszenie przepisów transportowych z 200 zł do 50 zł
Praktyczne skutki dla obywateli
Średni wpływ - Polscy przewoźnicy zyskają większą elastyczność w prowadzeniu działalności, mogąc czasowo wynajmować pojazdy zarejestrowane w innych krajach UE/EFTA. Pozwoli to na szybkie reagowanie na zwiększone zapotrzebowanie na usługi transportowe bez konieczności zakupu dodatkowych pojazdów. Jednocześnie wprowadzenie strategii kontroli przewozów kabotażowych ma zapewnić uczciwą konkurencję na rynku transportowym. Przewoźnicy będą musieli posiadać przy sobie dodatkowe dokumenty potwierdzające legalność najmu pojazdu.
Terminy i wdrożenie
30.12.2024
28.02.2025
Kontekst
Ustawa wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/738 dotyczącą użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy. Zmiany mają na celu harmonizację przepisów krajowych z regulacjami unijnymi oraz zwiększenie elastyczności działania przedsiębiorców transportowych przy jednoczesnym zapewnieniu uczciwej konkurencji na rynku transportowym.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.