Likwidacja Funduszu Niskoemisyjnego Transportu
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Likwidacja Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i przeniesienie jego zadań do NFOŚiGW
- Wprowadzenie zaświadczeń o dochodach dla osób fizycznych ubiegających się o dofinansowanie
- Zmiana podziału opłaty emisyjnej (95% dla NFOŚiGW, 5% dla Funduszu rozwoju przewozów autobusowych)
- Wprowadzenie nowych celów finansowania związanych z transportem niskoemisyjnym
- Przesunięcie terminu pobierania opłaty mocowej na 1 stycznia 2021 r.
Praktyczne skutki dla obywateli
Niski wpływ - Osoby fizyczne ubiegające się o dofinansowanie na zakup pojazdów elektrycznych będą mogły składać wnioski bezpośrednio do NFOŚiGW zamiast do zlikwidowanego Funduszu. Konieczne będzie uzyskanie zaświadczenia o dochodach od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Finansowanie transportu niskoemisyjnego zostanie uproszczone dzięki konsolidacji środków w jednej instytucji. Samorządy otrzymają wsparcie na rozwój transportu publicznego wykorzystującego paliwa alternatywne.
Terminy i wdrożenie
30.09.2020
01.10.2020
01.01.2021
30.03.2021
Kontekst
Ustawa jest częścią działań mających na celu uproszczenie systemu finansowania transportu niskoemisyjnego w Polsce. Poprzedni system, oparty na wielu funduszach celowych, okazał się mało efektywny. Konsolidacja środków w NFOŚiGW ma usprawnić proces dofinansowania projektów związanych z elektromobilnością i transportem niskoemisyjnym, co jest zgodne z polityką klimatyczną UE i krajowymi strategiami redukcji emisji zanieczyszczeń.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.