Likwidacja Funduszu Niskoemisyjnego Transportu

Opublikowano: 11.09.2020
Administracja publicznaEnergetykaOchrona środowiskaPodatki i finanseTransport i komunikacja
Ustawa likwiduje Fundusz Niskoemisyjnego Transportu i przenosi jego zadania do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, upraszczając system finansowania niskoemisyjnego transportu w Polsce.

Kogo dotyczy?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki WodnejFundusz rozwoju przewozów autobusowychOsoby fizyczne ubiegające się o dofinansowaniePrzedsiębiorcy z branży transportowejProducenci pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnychSamorządy lokalne

Najważniejsze zmiany

  • Likwidacja Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i przeniesienie jego zadań do NFOŚiGW
  • Wprowadzenie zaświadczeń o dochodach dla osób fizycznych ubiegających się o dofinansowanie
  • Zmiana podziału opłaty emisyjnej (95% dla NFOŚiGW, 5% dla Funduszu rozwoju przewozów autobusowych)
  • Wprowadzenie nowych celów finansowania związanych z transportem niskoemisyjnym
  • Przesunięcie terminu pobierania opłaty mocowej na 1 stycznia 2021 r.

Praktyczne skutki dla obywateli

Niski wpływ - Osoby fizyczne ubiegające się o dofinansowanie na zakup pojazdów elektrycznych będą mogły składać wnioski bezpośrednio do NFOŚiGW zamiast do zlikwidowanego Funduszu. Konieczne będzie uzyskanie zaświadczenia o dochodach od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Finansowanie transportu niskoemisyjnego zostanie uproszczone dzięki konsolidacji środków w jednej instytucji. Samorządy otrzymają wsparcie na rozwój transportu publicznego wykorzystującego paliwa alternatywne.

Terminy i wdrożenie

Likwidacja Funduszu Niskoemisyjnego Transportu
30.09.2020
Przeniesienie środków FNT do NFOŚiGW
01.10.2020
Rozpoczęcie poboru opłaty mocowej
01.01.2021
Pierwsze przekazanie środków na Fundusz rozwoju przewozów autobusowych
30.03.2021

Kontekst

Ustawa jest częścią działań mających na celu uproszczenie systemu finansowania transportu niskoemisyjnego w Polsce. Poprzedni system, oparty na wielu funduszach celowych, okazał się mało efektywny. Konsolidacja środków w NFOŚiGW ma usprawnić proces dofinansowania projektów związanych z elektromobilnością i transportem niskoemisyjnym, co jest zgodne z polityką klimatyczną UE i krajowymi strategiami redukcji emisji zanieczyszczeń.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.