Łatwiejszy dostęp do darmowej pomocy prawnej

Opublikowano: 25.08.2025
Administracja publicznaPomoc społecznaSądownictwo i wymiar sprawiedliwości
Ustawa wprowadza możliwość korzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, upraszcza procedury składania oświadczeń oraz zapewnia finansowanie systemu na lata 2026-2035.

Kogo dotyczy?

Osoby niezamożneOsoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarcząOsoby z niepełnosprawnościamiAdwokaci i radcowie prawniStarostowie powiatówOrganizacje pozarządowe świadczące pomoc prawną

Najważniejsze zmiany

  • Wprowadzenie możliwości korzystania z pomocy prawnej zdalnie, bez konieczności osobistej wizyty w punkcie
  • Umożliwienie składania oświadczeń o uprawnieniu do pomocy w formie ustnej (przez telefon lub internet)
  • Wydłużenie okresu przechowywania informacji o złożonych oświadczeniach ustnych do 5 lat
  • Możliwość ograniczenia pomocy do formy zdalnej w czasie epidemii lub stanu nadzwyczajnego
  • Zapewnienie finansowania systemu nieodpłatnej pomocy prawnej na lata 2026-2035 w kwocie ponad 1,25 mld zł

Praktyczne skutki dla obywateli

Średni wpływ - Obywatele będą mogli uzyskać darmową poradę prawną przez telefon lub internet, bez konieczności osobistej wizyty w punkcie pomocy. Szczególnie skorzystają na tym osoby z odległych miejscowości, osoby starsze i z niepełnosprawnościami. Uproszczone zostanie składanie oświadczeń o uprawnieniu do pomocy. W przypadku epidemii cały system będzie mógł działać wyłącznie zdalnie, zapewniając ciągłość wsparcia.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie przepisów o finansowaniu systemu na lata 2026-2035
26.08.2025
Wejście w życie pozostałych przepisów ustawy
01.01.2026

Kontekst

Ustawa jest odpowiedzią na potrzebę zwiększenia dostępności nieodpłatnej pomocy prawnej, szczególnie dla osób z mniejszych miejscowości i osób z niepełnosprawnościami. Wprowadzenie możliwości zdalnego korzystania z porad prawnych wpisuje się w szerszy trend cyfryzacji usług publicznych i jest wynikiem doświadczeń z okresu pandemii COVID-19, kiedy to dostęp do tradycyjnych punktów pomocy był utrudniony.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.