Łatwiejsze awanse dla doświadczonych zastępców notarialnych

Opublikowano: 11.04.2025
Administracja publicznaPrawo pracySądownictwo i wymiar sprawiedliwości
Ustawa wprowadza ułatwienia dla doświadczonych zastępców notarialnych w uzyskaniu nominacji na notariusza poprzez zniesienie określonych terminów dla osób z długoletnim stażem pracy w kancelarii notarialnej.

Kogo dotyczy?

Zastępcy notarialniNotariuszeKancelarie notarialneMinisterstwo Sprawiedliwości

Najważniejsze zmiany

  • Zniesienie terminu na złożenie wniosku o powołanie na notariusza dla zastępców notarialnych z co najmniej 10-letnim stażem pracy w kancelarii
  • Wymaganie posiadania upoważnienia do wykonywania czynności notarialnych przez co najmniej 5 lat w ramach 10-letniego okresu zatrudnienia
  • Wliczanie do wymaganego stażu okresów zatrudnienia i posiadania upoważnień sprzed wejścia w życie ustawy

Praktyczne skutki dla obywateli

Średni wpływ - Doświadczeni zastępcy notarialni będą mogli ubiegać się o stanowisko notariusza bez ograniczeń czasowych, co zwiększy ich szanse na awans zawodowy. Zmiana doceni wieloletnią praktykę zawodową i umożliwi płynniejsze przejście na stanowisko notariusza. Może to zwiększyć liczbę notariuszy i potencjalnie poprawić dostępność usług notarialnych dla obywateli.

Terminy i wdrożenie

Publikacja ustawy
11.04.2025
Wejście w życie ustawy
25.04.2025

Kontekst

Zmiana przepisów jest odpowiedzią na postulaty środowiska zastępców notarialnych, którzy mimo wieloletniej praktyki i doświadczenia napotykali bariery formalne w uzyskaniu nominacji na notariusza. Ustawa docenia wieloletnią praktykę zawodową i kompetencje nabyte podczas wykonywania czynności notarialnych.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.