Elektroniczne doręczenia i zdalne posiedzenia sądowe

Opublikowano: 13.09.2023
Administracja publicznaCyfryzacjaPrawo procesoweSądownictwo i wymiar sprawiedliwości
Ustawa wprowadza kompleksowe zmiany w procedurach sądowych, umożliwiając szersze wykorzystanie narzędzi elektronicznych w postępowaniach oraz reorganizując składy sędziowskie w sądach drugiej instancji.

Kogo dotyczy?

Strony postępowań sądowychAdwokaci i radcowie prawniSędziowie i pracownicy sądówRzecznicy patentowiProkuratorzyBiegli sądowi

Najważniejsze zmiany

  • Wprowadzenie elektronicznych doręczeń pism sądowych przez portal informacyjny dla profesjonalnych pełnomocników
  • Umożliwienie przeprowadzania posiedzeń sądowych na odległość (zdalnie) z udziałem stron i świadków
  • Zmiana składów sędziowskich w sądach drugiej instancji - co do zasady jeden sędzia zamiast trzech
  • Rozszerzenie możliwości przeglądania akt sprawy za pośrednictwem systemu teleinformatycznego
  • Wprowadzenie nowych zasad bezpieczeństwa w budynkach sądowych

Praktyczne skutki dla obywateli

Wysoki wpływ - Strony postępowań będą mogły uczestniczyć w rozprawach zdalnie, bez konieczności osobistego stawiennictwa w sądzie. Profesjonalni pełnomocnicy (adwokaci, radcowie prawni) otrzymają pisma sądowe elektronicznie przez portal informacyjny. Zmniejszy się liczba sędziów rozpoznających sprawy w drugiej instancji, co ma przyspieszyć postępowania. Wprowadzono szczegółowe procedury kontroli bezpieczeństwa przy wejściu do budynków sądowych.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie większości przepisów
14.10.2023
Obowiązek posiadania konta w portalu informacyjnym
14.10.2023

Kontekst

Ustawa stanowi element szerszej cyfryzacji wymiaru sprawiedliwości i ma na celu przyspieszenie postępowań sądowych. Wprowadza rozwiązania, które sprawdziły się podczas pandemii COVID-19, jako stałe elementy procedur sądowych. Jednocześnie reorganizuje pracę sądów drugiej instancji, zmniejszając liczbę sędziów w składach orzekających.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.