Elektroniczna licytacja nieruchomości w postępowaniu cywilnym
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Wprowadzenie możliwości przeprowadzania licytacji nieruchomości w formie elektronicznej
- Określenie zasad prowadzenia rozpraw zdalnych w okresie pandemii COVID-19 i rok po jej zakończeniu
- Wprowadzenie obowiązku podawania adresu e-mail i numeru telefonu w pismach procesowych przez profesjonalnych pełnomocników
- Umożliwienie doręczeń pism sądowych przez portal informacyjny
- Wprowadzenie rozwiązań na wypadek całkowitego zaprzestania czynności przez sąd
Praktyczne skutki dla obywateli
Średni wpływ - Obywatele będą mogli uczestniczyć w licytacjach nieruchomości przez internet, co zwiększy dostępność i transparentność tych postępowań. Wprowadzenie rozpraw zdalnych ułatwi dostęp do sądu w czasie pandemii. Osoby nieposiadające odpowiedniego sprzętu będą mogły uczestniczyć w rozprawach zdalnych z budynku sądu. Profesjonalni pełnomocnicy będą musieli podawać dane kontaktowe elektroniczne, co usprawni komunikację z sądem.
Terminy i wdrożenie
03.07.2021
18.09.2021
19.06.2021
01.07.2021
Kontekst
Ustawa jest odpowiedzią na potrzebę cyfryzacji postępowań sądowych oraz dostosowania procedur do warunków pandemii COVID-19. Wprowadzenie licytacji elektronicznych ma na celu zwiększenie efektywności egzekucji komorniczej i dostępności licytacji dla szerszego grona potencjalnych nabywców. Regulacje dotyczące rozpraw zdalnych mają zapewnić ciągłość działania wymiaru sprawiedliwości w czasie ograniczeń związanych z pandemią.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.