Cyfryzacja rejestracji spółek i integracja rejestrów

Opublikowano: 25.11.2022
Administracja publicznaCyfryzacjaPrawo gospodarczePrzedsiębiorczość
Ustawa wprowadza ułatwienia w cyfrowej rejestracji spółek, umożliwia wymianę informacji między rejestrami przedsiębiorców w UE oraz upraszcza procedury elektronicznego poświadczania dokumentów.

Kogo dotyczy?

PrzedsiębiorcySpółki handloweOddziały przedsiębiorców zagranicznychAdwokaci i radcy prawniNotariuszeSądy rejestrowe

Najważniejsze zmiany

  • Udostępnienie wielojęzycznych wzorców umów spółek w Biuletynie Informacji Publicznej
  • Umożliwienie elektronicznych płatności za udziały w spółkach przez Internet
  • Automatyczna wymiana informacji między rejestrami przedsiębiorców w UE
  • Uproszczenie elektronicznego poświadczania dokumentów przez pełnomocników
  • Rozszerzenie zakresu danych dostępnych w Krajowym Rejestrze Sądowym

Praktyczne skutki dla obywateli

Średni wpływ - Przedsiębiorcy będą mogli łatwiej zakładać spółki online, korzystając z wielojęzycznych wzorców umów. Płatności za udziały będzie można dokonać przez Internet. Pełnomocnicy zyskają prostszy sposób elektronicznego poświadczania dokumentów. Informacje o spółkach i ich oddziałach będą automatycznie wymieniane między rejestrami w UE, co zwiększy przejrzystość i wiarygodność danych.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie ustawy
15.12.2022
Udostępnienie wielojęzycznych wzorców umów
15.12.2022
Uruchomienie systemu integracji rejestrów
15.12.2022

Kontekst

Ustawa wdraża częściowo dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1151 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczącą stosowania narzędzi i procesów cyfrowych w prawie spółek. Jest to element szerszej strategii cyfryzacji procedur administracyjnych i gospodarczych w Unii Europejskiej, mającej na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej na jednolitym rynku europejskim.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.