Nowe zasady finansowania infrastruktury kolejowej

Opublikowano: 21.07.2022
InfrastrukturaPodatki i finansePrzedsiębiorstwa państwoweTransport i komunikacja
Ustawa wprowadza zmiany w finansowaniu spółek kolejowych, głównie PLK SA, poprzez nowe zasady rozliczania zobowiązań podatkowych PKP SA oraz zwiększenie możliwości dokapitalizowania infrastruktury kolejowej.

Kogo dotyczy?

PKP SAPLK SA (PKP Polskie Linie Kolejowe)PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.Skarb PaństwaMinisterstwo TransportuMinisterstwo Finansów

Najważniejsze zmiany

  • Umożliwienie PKP SA spłaty zobowiązań podatkowych (CIT i VAT) poprzez przekazanie akcji PLK SA do Skarbu Państwa
  • Zwiększenie limitu skarbowych papierów wartościowych na podwyższenie kapitału PLK SA do 2027 roku
  • Uproszczenie procedur wnoszenia gruntów jako wkładów niepieniężnych do spółek kolejowych
  • Zwolnienie PKP SA z obowiązku wpłaty zaliczek na podatek dochodowy w latach 2022-2026
  • Ułatwienie podziału i przekształceń nieruchomości kolejowych

Praktyczne skutki dla obywateli

Średni wpływ - Zmiany mają zapewnić stabilne finansowanie infrastruktury kolejowej w Polsce do 2027 roku. Dzięki dokapitalizowaniu PLK SA możliwa będzie dalsza modernizacja linii kolejowych, co powinno przełożyć się na poprawę jakości usług kolejowych dla pasażerów i przewoźników towarowych. Ustawa nie wpływa bezpośrednio na obywateli, ale pośrednio może przyczynić się do poprawy stanu infrastruktury kolejowej.

Terminy i wdrożenie

Wejście w życie ustawy
04.08.2022
Rozpoczęcie możliwości rozliczania zobowiązań podatkowych PKP SA poprzez akcje PLK SA
2022
Przekazywanie skarbowych papierów wartościowych dla PLK SA
2022-2027

Kontekst

Ustawa jest częścią długofalowej strategii rozwoju i finansowania infrastruktury kolejowej w Polsce. Zmiany mają na celu zapewnienie stabilnego finansowania inwestycji kolejowych oraz uporządkowanie struktury własnościowej w grupie PKP. Dokapitalizowanie PLK SA jest niezbędne do realizacji projektów modernizacyjnych sieci kolejowej, które są częściowo współfinansowane ze środków unijnych.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.