Nowe zasady wykorzystania biopaliw w transporcie
Kogo dotyczy?
Najważniejsze zmiany
- Rozszerzenie definicji Narodowego Celu Wskaźnikowego o nowe rodzaje paliw odnawialnych i energię elektryczną z OZE
- Wprowadzenie nowych kategorii paliw: ciekłe i gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu
- Nowe zasady certyfikacji i weryfikacji kryteriów zrównoważonego rozwoju dla biokomponentów
- Uwzględnienie energii elektrycznej z OZE dostarczanej do pojazdów drogowych i kolejowych
- Wprowadzenie szczegółowych metodyk obliczania emisji gazów cieplarnianych dla różnych rodzajów biopaliw
Praktyczne skutki dla obywateli
Średni wpływ - Ustawa zwiększy udział paliw odnawialnych w transporcie, co przyczyni się do redukcji emisji CO2. Przedsiębiorstwa transportowe będą miały dostęp do szerszej gamy paliw alternatywnych. Operatorzy infrastruktury ładowania zyskają nowe możliwości wliczania energii elektrycznej z OZE do realizacji celów środowiskowych. Producenci biokomponentów będą musieli dostosować się do nowych wymogów certyfikacji.
Terminy i wdrożenie
kwiecień 2025
2025-2026
styczeń 2026
Kontekst
Ustawa stanowi implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych oraz szeregu rozporządzeń UE. Jest częścią szerszej strategii dekarbonizacji transportu i zwiększania udziału energii odnawialnej w miksie energetycznym UE.
Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.