Uproszczenie zgłaszania braków leków

Opublikowano: 10.07.2025
Administracja publicznaFarmacjaOchrona zdrowia
Ustawa upraszcza procedurę zgłaszania braków leków przez podmioty odpowiedzialne poprzez usunięcie obowiązku wskazywania planowanego miejsca dostawy.

Kogo dotyczy?

Podmioty odpowiedzialne za wprowadzanie leków na rynekHurtownie farmaceutyczneAptekiGłówny Inspektorat Farmaceutyczny

Najważniejsze zmiany

  • Usunięcie obowiązku wskazywania planowanego miejsca dostawy przy zgłaszaniu braków leków

Praktyczne skutki dla obywateli

Średni wpływ - Zmiana upraszcza procedurę raportowania braków leków, co może przyspieszyć proces informowania o niedoborach. Podmioty odpowiedzialne będą miały mniej formalności do wypełnienia. Może to przyczynić się do szybszego reagowania na braki leków na rynku, co pośrednio wpłynie na dostępność leków dla pacjentów.

Terminy i wdrożenie

Publikacja ustawy
10.07.2025
Wejście w życie
24.07.2025

Kontekst

Zmiana jest częścią działań mających na celu uproszczenie procedur administracyjnych w sektorze farmaceutycznym i usprawnienie systemu monitorowania dostępności leków. Wcześniejszy wymóg podawania planowanego miejsca dostawy był uznawany za nadmiernie obciążający i nie zawsze możliwy do precyzyjnego określenia przez podmioty odpowiedzialne.

Powyższe podsumowanie zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji (Claude AI) na podstawie pełnej treści ustawy. Ma ono charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oficjalnej interpretacji przepisów prawa. W celu uzyskania wiążących informacji, należy zapoznać się z pełnym tekstem ustawy.